keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Mitä on laatutakuu?

Monet yritykset markkinoivat itseään luotettavina ja rehellisinä alan toimijoina. Tyytyväisyystakuu –termi näkyy monissa elintarvikkeissa ja kulutustavaroissa. ”Ellet ole tyytyväinen, saat rahasi takaisin.” Mitä tyytyväisyys- ja laatutakuu tarkoittavat?
Ensin kuluttaja siis määrittelee, että joku tavara on hänen mielestään puutteellinen tai sen ominaisuudet eivät ole sitä, mitä hän niiden toivoi olevan. Sitten tavarasta tai palvelusta tehdään reklamaatio yritykselle. Tai no sen tekevät ne aktiiviset kuluttajat, jotka myös kehtaavat ravintolassa kritisoida maksamaansa ruokaa, jos kokee sen laadun heikoksi.

Reklamaatio tehdään tavallisesti postitse tai sähköpostitse. Monista tuotteista löytyy ohjeistus reklamaation tekemistä varten. Mikäli reklamaatio koskee tavaraa tai elintarviketta, täytyy tuote usein palauttaa toimipaikkaan ja tästä koituu postituskuluja kuluttajalle.
Joka tapauksessa itse yritys määrittelee loppujen lopuksi onko tuotteen laatu heikkoa eli kuluttajan kokemuksella ei oikeastaan ole sen suurempaa merkitystä. Selvemmin tämä käy ilmi jos tuotteen sijaan reklamoidaankin palvelusta, joka koetaan usein hyvinkin subjektiivisesti. Oma kokemukseni on se, että vaikka tuote on selvästi vioittunut, tehtaalla keksitään aina joitain järkeviä selityksiä ja näin tuotteesta vastaavat eivät koskaan myönnä tuotteensa virheellisyyttä. Reklamaation tehneelle lähetetään noin 5 euron lahjakortti ja kaunis kirje sepustuksineen. Harvat yritykset edes kiittävät reklamaation tekemisestä.

”Jokainen Pirkka-tuote on tutkittu ja turvallinen. Siksi voimme luvata sinulle tyytyväisyystakuun. Mikäli et ole tyytyväinen ostamaasi Pirkka-tuotteeseen, voit palauttaa sen kahden viikon kuluessa mihin tahansa K-ruokakauppaan kassakuitin kera ja SAAT RAHASI TAKAISIN”. Kuka säästää kassakuitteja kahden viikon takaa? Varsinkaan ruokakauppakuitteja.. Ymmärrän sen jos tuotetta myy monet ketjut, mutta esim. Pirkan ollessa kyseessä, sitä myy ainoastaan K-ruokakaupat. En tiedä onko taustalla sitten kauppiaan pelko siitä, että joku alkaisi tehdä rahaa ostamalla tuotteen alennusmyynnistä ja sen jälkeen palauttamalla tuotteen täysihintaisena. En usko kuitenkaan kenenkään olevan niin aikaansaava, että tekisi rahaa tällä tavalla.

Tyytyväisyystakuu ja laatutakuu –termit vilisevät yritysmaailman kielenkäytössä. Jotkut ovat menneet vieläkin pidemmälle ja laittaneet sen jo yrityksen nimeksikin: Laatutakuu. Jostain tämä kertoo, mutta en ole lainkaan varma siitä, kokeeko tai saako kuluttaja parempaa laatua, jos tuotteelle on laatutakuu. Eikö laatutakuu kerro itse asiassa paremminkin siitä, että kauppias on jo määritellyt tuotteen laadukkaaksi ja asiakkaan reklamaatioita ei oikeastaan kaivata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti